سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پیچ رولپلاک سنگ نمای ساختمان با طناب

خدمات راپل نمای ساختمان(کار با طناب در ارتفاع)

خدمات راپل نمای ساختمان چیست؟

برای شما حتما پیش آمده است که برای کارهای در ارتفاع مثلا پیچ رولپلاک سنگ نمای ساختمان، شستشوی نمای ساختمان، رنگ آمیزی نما و ..، اولین فکری که به ذهن شما خطور می کند استفاده از داربست است. ما اینجاییم که به شما از خدمات راپل نمای ساختمان بگوییم تا دیگر به داربست و امثال آن حتی فکر هم نکنید!

امروزه کمتر کسی وجود دارد که برای انجام کارهای در ارتفاع به داربست بیندیشد. چرا که هزینه بالا، دردسر زیاد، زمان باز و بست کردن آن و خطرات آن باعث شده است که برای خدمات نما کمتر کسی اجرای داربست را دوست داشته باشد. البته که برای درست کردن نما هنگام ساختن ساختمان همچنان استفاده از داربست و کلایمر مرسوم است.

بعد از توضیحات بالا می توان به این نتیجه رسید که خدمات راپل نمای ساختمان بهترین جایگزین از حدود سال های 2005 میلادی تا کنون است که به شکلی شگرف انجام کارهای در ارتفاع را تسهیل کرده است.

معنای راپل چیست؟

در زبان انگلیسی واژه rope به معنای طناب می باشد. با پیدایش انجام کار با طناب این حرفه نام rope access را به خود گرفت که به معنای دسترسی با طناب می باشد. اما واژه rappel نامی شد به صورت مختصر و به گونه ای اصطلاح گونه که هم اکنون اکثریت مردم کار با طناب در ارتفاع را با نام راپل می شناسند.

موارد استفاده از راپل

به طور کلی راپل را می توان در سه زیر شاخه اصلی طبقه نمود.

مورد اول استفاده از راپل در تفریح  می باشد. به عنوان مثال تفریحاتی همچون زیپ لاین، بانجی جامپینگ و تفریحاتی از این جمله است که در آنها به طریقی از طناب استفاده شده و حالت معلق بودن و فاکتور ارتفاع دخیل است.

مورد دوم استفاده از راپل در ورزش می باشد. رشته هایی همچون کوهنوردی و صخره نوردی اصلی ترین رشته هایی می باشند که از تکنیک های راپل استفاده می نمایند.

اما مورد سوم و مهمترین شاخه استفاده از راپل در کارهای صنعتی و خدمات ساختمانی می باشد که امروزه به طور چشمگیری رشد نموده و جایگاه ویژه ای در انجام امور ساختمانی و صنعتی دارا می باشد. با ظهور راپل در صنعت و ساختمان به نوعی انقلابی بزرگ در این زمینه ها رخ داد که بشر را در انجام کارهای در ارتفاع به طور عجیبی رو به جلو سوق داد.

وسایل مورد استفاده در خدمات راپل نمای ساختمان

ادوات و ابزارهایی که در راپل استفاده می شوند بسیار زیاد می باشد که هر کدام کارایی خاص خود را دارا بوده و بعضا برای یک هدف خاص ممکن است ابزارهای متنوعی وجود داشته باشد. در زیر به اصلی ترین ابزارهای این حرفه می پردازیم.

طناب

طناب هایی که مورد استفاده در مبحث خدمات راپل نمای ساختمان هستند دارای شاخصه استاتیک بوده و می بایست قطر طناب بین 9 تا 12 میلی متر باشد. شرکت های معتبر زیادی در تولید این طناب ها دخیل هستند که شرکت پتزل و بئال از اصلی ترین آنها هستند. اما طناب ها در گرفتن کارگاه، در طناب اصلی فرود و طناب حمایت مورد استفاده قرار می گیرند.

هارنس یا تونیک

هارنس یا تونیک به اصطلاح همان کمربندی است که نیرو می بندد و ابزارهای کار و آی دی به آن متصل می شود. به نوعی هارنس رابط میان نیرو و طناب برای معلق شدن است. هارنس ابزاری کاملا مهم در راپل است که حتما می بایست در جنس آن و پهنای کمری آن حساسیت ویژه ای به خرج داد.

آی دی، ریگ و استاپ

سه مدل ابزار که نام آن ها را در تیتر بالا مشاهده می کنید هر سه دارای کارایی یکسانی هستند که به ترتیب کیفیت و امنیت می توان از بالا به پایین آی دی، ریگ و استاپ را نام برد. اما کارایی این ابزارها این گونه است که از یک طرف توسط کارابین به هارنس متصل می شوند و از طرف دیگر طناب به آن ها متصل شده و این اجازه را به نیرو می دهد که در صورت نیاز به سمت پایین حرکت نماید.

شانت

در حین کار در ارتفاع برای خدمات راپل نمای ساختمان حتما می بایست هر نیرو از دو طناب برای کار استفاده نماید. یک طناب به عنوان طناب اصلی است که نیرو بر روی آن سوار است و طناب دوم به صورت حمایت می باشد و اگر برای طناب اول اتفاقی بیفتد، طناب حمایت از نیرو نگهداری خواهد کرد. اما شانت وسیله ای است که طناب حمایت داخل آن میفتد و این شانت از طریق یک طناب یا تسمه دیگر به هارنس متصل خواهد شد. کارکرد شانت به گونه ای است که اگر وزنی روی آن نباشد به راحتی روی طناب حرکت می کند ولی اگر وزن روی آن باشد قفل میکند و تنها از طریق فشردن ضامن آن می تواند حرکت کند.

یومار

در کار با طناب در ارتفاع عمدتا و در 90 درصد مواقع برای انجام کار بحث فرود آمدن در میان است و به ندرت از صعود استفاده خواهد شد مگر در موارد خاص. اما وسیله ای که به کمک آن می توان صعود داشت یومار نام دارد. یومار به دو مدل چپ و راست موجود است که بسته به راحتی هر تکنسین می توان از آن ها بهره برد. ناگفته نماند که در صورت نبودن یومار از ابزار شانت هم می توان به نحوه ای خاص برای صعود کردن بهره برد که بحثی کاملا تخصصی می باشد.

کارابین

همانطور که در قسمت های بالا مشاهده و مطالعه نمودید ما از کارابین برای برخی موارد نام بردیم. در واقع کارابین ابزاری لا ینفک در بحث خدمات راپل نمای ساختمان است که وظایف بسیار زیادی را در این مقوله دارد. اتصال طناب های کارگاه به هم، اتصال طنابهای فرود و حمایت به طناب کارگاه، اتصال هارنس به آی دی، اتصال ابزارهای کار همانند دریل و غیره تنها بخش کوچکی از کاربرد این ابزار کلیدی می باشد. کارابین ها مدل ها و ساختار متنوعی دارند که هر یک کاربرد مخصوص خود را دارا می باشد.

به جرعت می توان نام 100 ها ابزار دیگر را در زمینه راپل یا کار در ارتفاع نام برد که در اینجا از آنها صرف نظر میکنیم. موارد بالا اصلی ترین ابزارهای کار در ارتفاع بود که سعی کردیم توضیحی راجع به هر کدام برای شما ارائه دهیم.

نگهداری و اهمیت سالم بودن ادوات کار در ارتفاع

همانطور که در توضیحات بالا مشاهده نمودید برای این حرفه  از لوازم بسیاری استفاده می شود که استهلاک بالایی داشته و همیشه باید مراقب سلامت این ابزارها بود. دلیل این مورد هم به طور واضح بحث ایمنی می باشد که اگر رعایت نشود این کار را که امنیت بالایی دارد، به یک کار پر ریسک تبدیل می کند.

فلذا کار راپل برای کسی که این کار را انجام می دهد کاری پر هزینه بوده و نمی توان انتظار داشت که هزینه کمی برای ارائه خدمات دریافت کند. عموم مردم به این موضوع توجهی ندارند و فکر می کنند که راپل کاران پول هنگفتی دریافت می کنند در صورتی که نسبت به سختی این کار و همچنین هزینه بالای ادوات مورد استفاده، متاسفانه اصلا به حق خود نمی رسند.

آیا خدمات راپل نمای ساختمان خطر یا ریسک دارد؟

عموم مردم هنگامی که ار دور به کار خدمات راپل نمای ساختمان نگاه می کنند، پیش خود می گویند چه کار خطرناکی و این آدم ها با جان خود بازی می کنند.

در اینجا این نکته را باید خاطر نشان کرد که کار راپل نسبت به داربست و کلایمر و دیگر موارد از کمترین ریسک و خطر بهره می برد. تنها در صورتی این کار مخاطره آمیز می شود که تکنسین مشغول به کار دوره دیده نباشد و از تجربه کافی برخوردار نباشد. مورد دیگری که این کار را پر ریسک می نماید این است که فرد مشغول به کار حواسش به بستن درست کارگاه و ادوات نباشد و یا اینکه معتاد به مواد مخدر باشد.

امیدواریم در این مقاله در زمینه توضیحات خدمات راپل نمای ساختمان بخشی از سوالات ذهنی شما را پاسخ داده باشیم.

از کارهای ما در اینستاگرام و یوتیوب دیدن فرمایین.